Työpaja-info


 

 

Opeta matikkaa taikatemppujen avulla! -työpaja klo 10.15-11.15

Haluatko uusia työkaluja innostaa oppilaitasi matematiikkaan? Työpajassa opitaan taikatemppuja, jotka harjaannuttavat päässälaskutaitoa, peruslaskusääntöjä, kerto- ja jakolaskuja, ja muita matemaattista ajattelua vahventavia asioita. Tule mukaan huomaamaan, että opettaminenkin saa olla hauskaa! Työpajan vetäjänä on taikuri, tietokirjailija Martti Sirén.
Paikka ilmoitetaan myöhemmin ja ilmoittautuminen aukeaa tähän ja ilmoittautumissivulle.

Opeta taikatemppujen avulla -työpaja! klo 15.30-16.30 (kaikki tasot ja oppiaineet)

Haluatko uusia työkaluja opettamiseen? Työpajassa opetetaan taikatemppuja, joilla voit opettaa useita oppiaineita ja asioita, kuten ympäristöoppia, äidinkieltä ja kirjallisuutta, vieraita kieliä, historiaa, fysiikkaa, lähes mitä vaan. Jos haluat taikatempun haluamaasi oppiaineeseen, voit jättää tilauksen osoitteeseen taikuri@marttisiren.fi . Tule mukaan huomaamaan, että opettaminenkin saa olla hauskaa! Työpajan vetäjänä on taikuri, tietokirjailija Martti Sirén.
Paikka ilmoitetaan myöhemmin ja ilmoittautuminen aukeaa tähän ja ilmoittautumissivulle.

Robotti apuopena – miten jutellaan robotin kanssa?

Sosiaalinen robotti on tullut opettajan avuksi kielten tunneille. Tervetuloa kuuntelemaan, miten robotti juttelee alakoululaisten kanssa vierailla kielillä. Turun yliopiston RoboLang-tutkimushankkeen tutkijat kertovat ihmisen ja robotin välisestä vuorovaikutuksesta
Puhujat: professori Marjut Johansson ja projektitutkija Anni Nieminen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos, Ranska


Hi, bonjour ja hallo – juttele Elias-robotin kanssa vierailla kielillä!

Tervetuloa keskustelemaan ja oppimaan uusia kieliä robotin kanssa. Työpajassa pääsee tutustumaan robottiin ja sen monipuoliseen kielitaitoon. Avaamme myös sen tekniikkaa ja ohjelmointia tarvittaessa. Työpaja sopii kaiken ikäisille. Nuoremmat lapset voivat harjoitella tervehtimistä ja kuulumisten kyselyä uusilla vierailla kielillä. Robotti osaa myös leikkiä ja sillä on monia hauskoja taitoja! Hieman vanhemmat pääsevät puolestaan halutessaan myös kokeilemaan ”oppitunnin” muokkaamista helppokäyttöisellä oppituntieditorilla eli koodaamaan itse sisältöä!


Kasvien näkymättömät sienikumppanit (Miika Laihonen)

Kasvit, kuten suurin osa kaikista eliöistä, elävät tiukassa vuorovaikutuksessa monien mikrobien kanssa. Erilaiset levät, bakteerit ja sienet voivat olla kasveille hyödyllisiä, haitallisia tai vain yhdentekeviä. Tässä työpajassa tutustumme vähemmän tunnettuihin Epichloë-suvun kotelosieniin. Nämä mikroskooppisen pienet sienet voivat elää jopa koko elinkiertonsa heinäkasvien sisällä avustaen heinää kasvamaan ja puolustautumaan. Osallistujat saavat tehdä avustetusti heinän siemenestä oman preparaatin, josta sen jälkeen etsitään muutoin näkymätöntä sienikumppania mikroskoopilla.


Finnadvance 

Environmental monitoring and biodiversity research using portable real time DNA sequencing

Siisti Biitsi

Siisti Biitsi on Pidä Saaristo Siistinä ry:n rantojensiivousohjelma, jonka tarkoituksena on siivota rantoja, herättää kiinnostusta rantojen roskaisuustilanteeseen, kerätä tietoa rantojen roskaisuudesta, ja mahdollistaa konkreettisen ympäristötyön ja hauskan ulkoilupäivän yhdistäminen.
Perustoimintansa lisäksi Siisti Biitsi on aloittanut kummikouluohjelman, jonka avulla koulut pääsevät itsenäisesti hoitamaan omaa lähirantaansa samalla oppien ja oivaltaen.

Heureka (Kuupinssi-työpaja)

Työpajassa kävijä värittää haluamansa aurinkokunnan kuun ja painaa siitä pinssin, jonka saa mukaansa.

Water measurements / Shutted ekosystem

 
JOS onnistumme, yritämme kasvattaa rakkolevällä (tai jollain muulla Itämeren ympäristömuutoksista kärsivällä lajilla) sen suljetun ekosysteemin ja teemme siihen & vesimittauksiin & Itämeren ympäristömuutoksiin liittyvän tietokilpaillun (todennäköisesti Kahoot)

Robotics workshop (Rauma OKL)

 
Coding and robotics with Kubo and VexIQ robots

Itämeri paja (Tuusulan lukio)

Aika: 15.4.  9.30 – 13. 45   ja 16.00 – 16.55

Paikka: Viking Grace

9.30 –  10.00  Mitä on tiede?

10.00 – 10.30  Itämeren tila juuri nyt. 

10.30 – 11.00   Kuinka keksiä hyviä tutkimuskysymyksiä?

11.00  – 13.45 Miten tunnistat Itämeren veden?

Työpajassa tutkitaan erilaisia vesinäytteitä ja yritetään tunnistaa Itämerestä otettu vesinäyte. Lisäksi standillä esitetään tietoa Itämeren tilasta kemian ja biologian näkokulmista (esim. typpi- ja fosforipitoisuuksia ja niiden lähteitä ja niiden vaikutuksia Itämeren tilaan).

16.00 – 16.55   So what-paja. Keskusteluja Itämeri-pajan tuottamien tulosten pohjalta.

So what-paja aloittaa konferenssitilassa, mutta siirtyy myöhemmin kabinettitiloihin. 


Liikkuva lelu (Jokilaakson koulu)

A moving play


Energia-kurssin kännykkäprojekti (TSYL)

Työpajassa esitellään Turun lukioissa toteutettua kännyköiden kierrätys projektia. Projekti liittyy urban maining metallien kierrätykseen. Projektissa vertailtiin, kuinka paljon erilaisia materiaaleja saadaan viikon kännyköiden kierrätyskampanjalla Turun lukioista.


Tiede kohtaa taiteen (TSYL)

Työpajassa esitellään TSYK:n lukion Tiede kohtaa taiteen -kurssia, jossa tiede, teknologia, matematiikka ja taide käyvät vuoropuhelua. Sisältöjä kurssilla ovat mm. biotaide, lisätty ja virtuaalinen todellisuus sekä matematiikka ja teknologia taiteessa. Työpajassa osallistujat pääsevät myös itse tekemään taidetta mm. VR-lasien avulla.


Pakohuone (Kauriailan Lukio, Hämeenlinna)

The workshop will be a science themed escape game run as many times as possible during the cruise. The students will be divided into two shifts of five to make this possible.


Yrittäjyyskasvatuksen esittelyä kolmella eri tavalla (Riihenmäen yhtenäiskoulu)

Ryhmämme kertoo yrittäjyyskasvatukseen liittyvistä käytännön toimista neljästä eri näkökulmasta. Yksi näkökulmista on yleiskatsaus yrittäjyysluokkatoimintaan, toinen on yrittäjyysprojektin esittelyä (näytelmä), kolmas pohjautuu ilmiöpohjaiseen oppimiseen aiheesta valo, silmän toiminta, mielenterveys ja eri oppiaineet


Hummingbird-robotar (Kyrkbackens skola & Skärgårdshavets skola)

Eventuellt framtida robotar att använda i Östersjön för olika ändamål, t.ex. miljögärningar, fiske, vattenprover, förekomst av alger.


Pyssla och bygga (Helsingin kielilukio)

Participants may build and construct scientific models


Sisäilmamittari Raspberry pi:llä/arduinolla (Lauttakylän lukio)

Raspberry pi:llä rakennettu sisäilmamittari, joka mittaa lämpötilaa, ilman kosteutta, ilmanpainetta ja hiilidioksidipitoisuutta.


Keep Cool and… (Moision koulu)

This workshop will introduce “Keep Cool and…” -project. The theme is green growth, climate change and sustainable development. All project works, materials, presentations, videos and information are collected to our website Keep Cool where it can be used after this project for others too.
””Keep Cool and…””, is a one-year project between Greenland, Finland and Denmark. ””Keep cool and… ””-rises awareness of global climate change: it´s effects and reasons. This project encourages students to take active role both getting information and knowledge and making decisions and action towards the upcoming change. Climate change affects all these Nordic countries differently. In this project students learn how the climate change effects locally and globally. Students will be climate ambassadors who will share their experiences and information to their schools and surroundings. For the students and their parents, the project introduces students to new, environmentally friendly ways of living, which are also passed on to their homes. The aim of ””Keep Cool and…”” -project is to create new innovative ideas for learning, activate students to find information and to understand this quite complex phenomenon.
Through the year we´ll make different activities connecting climate change, eg. make educational videos about climate change, follow the news of climate change and make presentations and posters, measure changes and compare those to previous statistics. We will make dictionary about words connecting climate change in four languages (English, Danish, Finnish, Greenlandic) and make a material bank to help teaching about climate change in our schools. All projects and information are collected to our website Keep Cool where it can be used after this project for others too. The project aims to strengthen a common Nordic identity between collaborating partners, enhance students’ language and communication skills and form new friendships among participating students.


Identifiering av mutationer som orsakar tarminflammation (Katedralskolan i Åbo)

Bananflugans tarm har många liknande strukturer som människans och samma celltyper hittas i både människan och flugan, men det är lättare och mera etiskt att undersöka bananflugans tarmar än mänskans, därför undersöker vi kronisk tarminflammation hos bananflugan.


Veden kiertokulku (Sateenkaari Koto Ry)

4-5 -vuotiaiden lasten kanssa toteutettu tutkimus- ja tiedonhankintaprojekti liittyen veden kiertokulkuun. Projektia on toteutettu osana Sateenkaari Koto Oy:n päiväkodeissa toimivaa Multaa ja Mukuloita hanketta. Pajassa esitellään tutkimusprojektin tuotoksia ja tehdään pienimuotoisia kokeita.


Villit ideat -kurssi

How to make water clean? Mathematical problems, sensory tests


Universums fantastiska grundämnen och kroppens unika grundämnen

Eleverna presenterar hur man kan lära sig grundämnena och dess kemiska förkortningar på ett lekfullt sätt. Var grundämnen finns och vilka ämnen vår kropp behöver!


Ohjelmointi ja robotiikka alakoulussa

Turun kansainvälisessä koulun kerho esittelee Lego-robottien toimintaa ja ohjelmointia.


Hur lär sig hjärnan?

Miten aivot oppivat?
Tutkimus siitä kuinka aivot oppivat ja muistavat.
Auttaako musiikki tai käsinkirjoittaminen


Tuusula points of interest/ Hyrylä School Center

Pajassa on kaksi filmiä. Ne käsittelevät Hyrylän yläkoulun koulukeskusrakennusta ja Hyrylän ympäristöä. Filmien suunnitteluun ja tekemiseen on käytetty osin jo koulun omaan oppiaineeseen sisältyvää materiaalia, osin aivan uutta lyhytelokuvaa. Pohjana idealle on ollut koulumme lyhytfilmifestivaalikilpailu.


KitSat

KitSat is an educational set of functioning satellite. We have done preliminary testing and some of the assignments on satellites.
We also demonstrate operations and some calculations for satellites


Kursschemaläggning som ett matematiskt optimeringsproblem (Katedralskolan i Åbo)

Hur skulle jag önska att mitt kursprogram såg ut?
Vilken kurs ska jag ta i vilken period?
Hur långa behöver mina dagar vara?
Måste jag läsa så här många språk i en och samma period?
Vi försöker programmera ett bra schema åt oss i wilma.